Вчера близък питеен съратник ми се жалваше от телевизията и по-точно от силата на рекламите.”Като надънят тия реклами, даже и мисълта не мога да си чуя, протестираше той. Все едно гледам стар български филм – пуснат ли музика в някой кадър и героите спират да говорят. Ама филмите поне бяха по-готини.” Така ли е наистина?! Направих си съвсем прост експеримент – сядам пред телевизора с чаша „Bushmills”, едно кубче лед и 25мл. газирана вода. Започват рекламите и звукът осезателно се усили. До там, че даже и пукането на леда в уискито не можех да чувам. Обадих се на колегите от телевизионния център и те потвърдиха. Аз всъщност отдавна съм го отбелязал този факт. Как няма да обърнеш внимание на най-елементарния и първобитен начин на привличане на вниманието – със викане. От стотици години се процедиа по подобен начин. Ето типичен пример за реклама на оръдие от среден калибър през 1875 г:
„ ... Слушайте как ще зареве балканският лев, момчета... Гласът му ще разтрепери трона на султана и ще обади на цял свят, че Стара планина е свободна!... - казваше началникът на злидолската стража.
... Боримечката прие на драго сърце новата мисия. Той попита какво трябва да каже, запомни го хубаво и отиде на срещната височина, по-близо до града. Па се изправи там във всичката си гигантщина, напъна гърдите си напред, дигна главата нагоре, разтвори широко челюстите и викна проточено:
- Хора бре! Да знаете, че ще пукне топчето, за да го опитваме, майка му стара... та да се не плашат жените и дечурлигата, ами рахат да си бъдат... Читаци няма никак още... Не се видят читаци, майка им стара!
Той повтори това съобщение още няколко пъти, през една минута почивка.”
Можем ли да наречем Боримечката рекламист? Можем, защото след повече от век ситуацията на нашите рекламно- географски ширини и дължини малко се е променила. Което пък ме навежда на една идея- да анализираме рекламите без звук, само по картина.
Да започнем (х)ипотетично с Христо Мутафчиев. Хоп – волумето на мин. и какво виждаме. Един човек виждаме, който размахва някакъв замък. Какво е това- реклама на туристическа агенция, на строителна фирма или на Дания (ако Христо се праска на Хамлет). Дания, не Дания – ама без звук е спукана работата.
Малко по-добре са нещата с TBI Credit. Сюжетът е ясен и там без думи се развива действието. Мъж влиза в офиса, сластна сътрудничка му се слага и след секунди той си отива доволен с пълна пазарска количка. Тоест в ТиБиАй не само ти напълват количката, ами ти и изпразват ... джоба и оставаш само по кредитна карта. Изводът – и очи пълни, и количка пълна. Браво.
Докато сме на тази вълна, нека обърнем внимание на любимата банка на Сула – Райфайзен. Поредния епизод: инфантилното семейство попада в света на пънкарите. Там всички клатят добре вчесани глави като фенове на Металика или Блек Сабат. На стената се мъдрят фотографиите на същото семейство-явно това са единствените клиенти на банката. В обобщение какво да кажем- ние имаме двама клиента и ги почитаме с клатене на глава. Малка мистерия е защо персоналът на Райфайзен е поместен в класна стая. (може пък това да е учителско семейство).
Време е да се разнообрази жанра – Дуфалак или Имунобор. Не мога да скрия пристрастията си към „гонителя на болести”. Това е реклама, която едва ли ще има аналог в близките години. Подскачащите кутии са връх, па макар и на самодейната дилетантска идиотщина. Това ще остане, помнете ми думата. Обаче да не се прехласваме – има и друг кандидат. Става въпрос за чудния кредит ЧУДО. В този шедьовър рекламистите боравят толкова майсторски с изразните средства, че недооценяването на това предложение на Пиреос Банк е направо обидно. Малоумната фамилия е еднакво запленяваща със или без звук, цветна или черно-бяла, на пуснат или спрян телевизор. Въпреки че как ще чуем тези интимни семейни пароли ( „за какво са тъщите” или „и днес няма да ме боли глава” ). И по-добре, че няма да ги чуем, защото току-виж и ние сме си задали същите екзистенциални въпроси.
Специалистите по реклама твърдят, че е много трудно да се направи само визуална реклама. Сигурно са прави. Ето ви обаче една добра идея за финал.
( Това е всъщност реклама на Йога център. На позналите - Честито )
05.12.2007 14:11
Впрочем, за какво служеше дистанционното? :))))
05.12.2007 14:50
05.12.2007 14:58
поздрави:
05.12.2007 16:03
Извод първи - рекламите ни лъжат.
Извод втори - за Бога, братя, не купувайте!
:-)
Бих казал, че рекламата е единствената причина да съществуват много от телевизионните канали и сигурно 90% от предаванията дори и на хубавите от тях.
Виж, за едно си прав - рекламата е зло. И за това, че е необходимо зло впрочем също си донякъде прав, само че е необходимо не на зрителите, а на тези, които им я поднасят.
Що се отнася до нивото на звука, както и сам казваш, става дума за НОРМИ. И долния, и горния край на тези норми сигурно все е допустим. Само че изобщо не е приятно една и съща телевизия да минава от единия на другия край на допустимото.
Дори и да се включиш с карфица в кабеларката на съседите и да си взел телевизора на тъща ти и токът да го плаща някой друг, ти вече доброволно си плащаш власт над себе си.
05.12.2007 19:43
05.12.2007 21:32
наздраве:
07.12.2007 12:23
Аз обаче чакам с нетърпение такъв модел телевизор, който ще разпознава рекламите и ще превключва автоматично на предварително указан канал, примерно VH1, докато траят те :-)
"1 мин рекламно време в нова е 9795 лв с ДДС "
преди да си написал поредното си предположение, отидаи на фирмения им сайт и си изтегли тарифата за реклама... е там таков число няма!!! Незма къде си чел и какво си чел, ама си на светлини години от истината. Ето даже и в момента ТИ си правиш реклама, казвайки лъжа. Хората като мен, ще напишат пост в който ще те оборят, цитирайки Те. Реклама...
я колко лесно било да си направиш автореклама... трябва и аз да опитам :)
30.05.2009 09:35
2. за да видите наистина колко са напред хората, както казваше дядо ми
3. sulla - да аплодираме всички на крака, мъжът който ...
4. и ще разберете защо без него това вече е по-бедно блог пространство
5. наздраве за високата масова култура
6. поезията на един георги
7. може да са от Венера, но някои пишат
8. светлина просто
9. варненец един
10. jazz, jazz for life
11. Наистина се смея. Ама наистина
12. когато ожаднеете на изток от село Джулюница
13. някои новини са по-новини
14. Гоце Нет
15. Петър Стойчев, българин
16. Тити Анапест е литературен нЯкой
17. След Камелия....